| e-boekjes met werkvormen | contact

Speelse Werkvormen

Verhaal lezen

Presenteren

Doel: Oefenen met de stem, intonatie, tempo, pauzes, emoties, volume, beeldend vertellen.

Vorm: Groepjes van 3, 4 of 5 personen.

Tijd: Oefentijd 20 minuten. Uitvoering per groepje. Uitvoering per verhaaltje: 3 minuten.
Nabespreking 20 minuten.

Groepsgrootte: 12-20 personen.

Acteur: Een trainingsacteur/ docent drama  kan ter demonstratie een verhaaltje lezen en de leerdoelen toelichten. Ook kan hij de groepjes begeleiden en feed-back geven.

Voorbereiding: Uitleg en demonstratie van de bovengenoemde leerdoelen.

Opdracht: Ieder groepje krijgt een verhaaltje. Het groepje verdeelt het verhaaltje, voor iedereen een even lang stuk.
Ze oefenen met de vaardigheden: intonatie, tempo, pauzes, emoties, volume, beeldend vertellen en contact houden met het publiek terwijl je leest. Ze kunnen elkaar inspireren om het verhaal zo levendig mogelijk voor te lezen.

Uitvoering: Het groepje leest het hele verhaal voor aan de grote groep. De luisteraars kunnen feed-back op de eerder genoemde leerdoelen opschrijven.

Nabespreking: Doe de nabespreking pas als het verhaal klaar is, om de spanning niet uit het verhaal te halen.

Verhaal: Kies een beeldend verhaal met emoties. Bijv.een kinderverhaal.
Een prachtig voorbeeld van een verhaal komt uit 'het boek lielje' van Ramses Shaffy.

Materiaal: Voldoende kopieën van het verhaal voor iedere cursist. Potloden om aantekeningen bij de tekst te maken.

Download PDF: Verhaal lezen

Terug naar Bibliotheek.

Karen de Vries en Karidiès op internet

Blog/Trainerstools

Talking stick

View Karen de Vries's profile on LinkedIn

Follow Karidies on Twitter

Karidiès Cultureel Centrum Epidavros Griekenland

Argolida, Peloponnesos, Griekenland: Cultuur en accommodaties

Epidavros Blog

Het vuur in jou en Namasté

E-boekjes met werkvormen voor training en opleiding. Bestel nu.

FeedWind